Menselijke communicatie: gebruik je zintuigen! Waarom het juist in dit AI-tijdperk zo belangrijk is! “Weet je nog dat we als kinderen stiekem naar de ballroomdanslessen keken in het gebouw waar jouw moeder werkte? Eén keer mochten we binnenkijken: prachtige jurken, dansers die over de vloer zweefden, het ruisen van de stof van de jurken. En: die bananensnoepjes. Die kregen we toen van de dansleraren.” Ik zag een glimlach op het gezicht van mijn nichtje. Haar herinneringen kwamen terug. Het kan zo maar zijn dat zij de volgende keer in de supermarkt de gele banaantjes van Haribo koopt en thuis snoepend geniet van de jeugdherinneringen die de smaak en de structuur van de snoepjes bij haar oproepen. Wat dit is? Door specifieke zintuigelijke ervaringen bewust in te zetten in het contact met de ander, wek je iets op. Een gedeelde ervaring uit het verleden? Of het verlangen naar een moment waarop je alles even vergat. Waar je even opging in het moment. Het zijn gouden momenten die niet te regisseren zijn. Eten, drinken, spullen, activiteiten: alles kan geassocieerd worden met die momenten. Verlangend naar een eerdere, fijne ervaring uit het verleden of juist wensend dat er weer een mooie ervaring bijkomt.Dit wordt al tijden gebruikt in de wereld van reclames (gevoelens opwekken die aansluiten bij de gewenste of zelfs gedroomde levensstijl is een bekend voorbeeld van transformationele positionering van merken). Toch is het juist, in dit AI-tijdperk slim om hier op een nieuwe, meer menselijke manier meer te gaan doen. Authentiek, passend bij jouw merk, bij jouw organisatie. Hoe? Met deze tips. De rol van zintuigen Herinneringen (positieve en minder fijne herinneringen) worden sterk beïnvloed door hoe ze hebt beleefd met jouw zintuigen: wat je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft bepaalt mede hoe je gebeurtenissen beleeft en onthoudt. Dit is onderdeel van onze natuur: ons eigen systeem onthoudt wat goed voor ons is en wat mogelijk gevaarlijk is (en voor de volgende keer beter vermeden kan worden). Tip: wil je die meer over weten? Lees dan dit eerder verschenen artikel over de rol van geur bij herinneringen in het Psychologie Magazine. Hoewel mensen unieke ervaringen en herinneringen hebben, is het waardevol om bewust stil te staan bij de gouden momenten. Waarbij je als mens even alleen maar “zijn”. En daar actief mee te gaan spelen voor jouw communicatie. Vaak zijn die fijne momenten maar kort. Ze gebeuren en zij voorbij voordat we het goed en wel beseffen. Onze zintuigen zijn helder. Piekmomenten worden in ons “systeem” opgeslagen, terwijl we dit misschien niet eens doorhebben. Bij mijn nichtje waren het de bananensnoepjes die bij haar het deurtje openen en de herinneringen weer terugbrachten. Maar het kunnen ook geuren, geluiden zijn. Het voelen van warmte, kou. Het schuren van stof, zand in jouw hand. We ervaren op die momenten meer met onze zintuigen en we zitten minder in ons hoofd. We zijn een moment aanwezig in het hier en nu met aandacht. Veel merken gebruiken het principe van menselijke verbindende momenten met behulp van zintuigelijke ervaringen al jaren. Denk aan Douwe Egberts (het thuisgevoel bij koffie), Koopmans (samen of alleen genieten van bakken) en Dr. Oetker (de pizza van een typische Italiaanse oma die haar familie pizza met haar geheime recept voorschotelt). Samen ervaren, samen delen. Samen genieten. Even niks moeten. Menselijkheid ten top. Maar hoe pak je dit aan en kun je AI ook voor je laten werken voor deze strategie? Hulp van AI voor menselijkheid? AI kan zoveel van ons overnemen. Ook voor dit artikel heeft AI mij geholpen. Co-pilot vatte een deel van dit artikel voor mij samen toen ik beschreef waarom het slim is om meer met die menselijke ervaringen te doen: “Steeds vaker zoeken organisaties naar manieren om hun communicatie niet alleen doelgericht, maar ook persoonlijk en authentiek te maken. Waar voorheen vooral rationele argumenten en corporate branding centraal stonden, is er vandaag de dag steeds meer aandacht voor het menselijke verhaal achter een boodschap. Door te focussen op beleving, zintuiglijkheid en gedeelde herinneringen, creëren organisaties verbinding en herkenning. Dit vraagt echter om een frisse blik en een andere manier van schrijven en communiceren—een manier waarin mensen zichzelf herkennen en zich uitgenodigd voelen om deel te nemen aan het verhaal.” Co-pilot wist precies waar ik naartoe wil. Het klopt wat hierboven staat. Menselijkheid voorop zetten is nodig. Mensen uitnodigen om deel uit te maken van het verhaal ook. Menselijke ervaringen en verbinding voelen, dat is iets wat tussen mensen speelt. Dat kan AI niet overnemen. Bewust omschrijven wat er gebeurt als er van die gouden momenten zijn, is belangrijk! Dat kun je juist inzetten als je vervolgens AI vraagt om je te helpen bij het verbeteren van jouw teksten. AI maakt de teksten compacter, verbetert de structuur en traint jou om hoofd- en bijzaken te scheiden. Menselijke communicatie: nodig mensen uit en prikkel hun zintuigen. Werk met deze twee onderdelen. 1. Denk na over de kracht van persoonlijke herinneringen of ervaringen met collega’s, met klanten, met partners die gekoppeld kunnen worden aan iets waar je een “samen” bij voelde? Of een herkenning kunt creëren? Wat gebeurde er? Hoe voelde dit? Wat was datgene wat jullie deelden? Wat kun jij en wat kunnen de anderen zich herinneren? Wat deden jullie toen? Je kunt mensen ook echt concreet vragen naar hun ervaringen. 2. Nostalgie: teruggaan naar piek-herinneringen. Vaak herinneren mensen de pieken of juiste de dalen: wat waren momenten die fijn waren? Waren er kleine of juist grotere momenten die mijlpalen waren? In samenwerkingen, in de organisatie, op een locatie of in de wereld? Of die op een bepaalde manier indruk hebben gemaakt? Wat deed dit met mensen? Wat betekende dit? Wat gebeurde er in de omgeving: waren er bepaalde zintuigelijke ervaringen die je nog zijn bijgebleven? Zintuiglijke ervaringen in communicatie: twee voorbeelden Hoe je dit kunt inzetten voor jouw communicatie en marketing? 1. Marketing en sales. Voor jouw leadsfunnel Als je jouw doelgroep mee laat genieten van een aftermovie of een mail met inzichten van een evenement en ze uitnodigt om meer te willen weten over een follow-up. Ga terug naar de gezamenlijke ervaring, benoem elementen. Maak het menselijk. Maak het een gezamenlijke ervaring, die jullie gedeeld hebben. Gebruik citaten en benoem specifiek bepaalde ervaringen en maak een bruggetje: we hebben dit samen ervaren. Daarmee willen we verder gaan bouwen. Met jou. Kortom: zorg dat mensen zich betrokken voelen en willen weten wat er gaat komen, dat ze nieuwsgierig blijven. Een voorbeeld: “We voelden de opwinding, de verwachtingen en ook wel wat gezonde spanning. De zaal vulde zich tot bijna alle stoelen bezet waren. Wij wisten hoe we jou gingen verrassen met een extra onaangekondigd programma-element. Het leuke is, jij verraste ons! De vragen die n.a.v. de lezing kwamen hebben ons aan het denken gezet…” 2. Communicatie voor jouw organisatiemerk. Menselijke communicatie! Duik in de geschiedenis van jouw organisatie. Iedere organisatie is ontstaan met mensen die een idee hadden. Een doel. Deel herinneringen, gebruik nostalgie. Laat anekdotes terugkomen. Laat zien dat de organisatie uit mensen bestaat, met hun ervaringen en een gezamenlijke gedeelde geschiedenis. Vertel het alsof je samen aan een tafel zit, ontspannen te kletsen. Een voorbeeld: “Toen x en x in 2003 begonnen met het idee om …hadden zij niet kunnen indenken dat dit moment, daar in …uiteindelijk zou leiden tot de situatie van vandaag: een organisatie met ..werknemers in Nederland en…Het begon allemaal met (missie) noemen. Waar die missie vandaan kwam? (leg het uit). Raak je al geïnspireerd? Cadeautje: train jezelf en anderen in het bewust ervaren. Met deze checklist! Klik op het plaatje om de pdf te bekijken. Neem contact met mij op als je deze pdf niet goed kunt lezen. Dan stuur ik jou een alternatief. Schrijf met jouw zintuigen_menselijkecommunicatie