Skip to content
Elisabeth Hoffs
Elisabeth Hoffs

Advies. Strategie. Schrijven.

  • Menselijke verbinding.
  • H2H/menselijke communicatie
  • Artikelen/recensies
    • Artikelen over marketing en communicatie (strategie en analyse) in de media
    • Recensies voor Frankwatching
    • Recensies voor andere media
    • Ander schrijfwerk: match tussen mens en werk (Profile Dynamics)
    • Familiegeschiedenis
      • Een bijzondere familie(stam)boom 
        • Fruitbomen en die bijzondere, scheve leilinde
        • Een boom vol leven. Net als de familie
        • Vaste stek in Nijkerk?
        • De boom wortelt….
      • Zelf stamboomonderzoek doen. Tips!
      • Wat stamboomonderzoek met je kan doen…
      • Jouw familiegeschiedenis beschrijven? Schrijftips!
      • In de media
  • Over Elisabeth Hoffs
    • Toegankelijkheid
Elisabeth Hoffs

Advies. Strategie. Schrijven.

Over mij

Iedereen heeft een verhaal

Zo rond mijn twintigste wist ik, voelde ik het: verhalen, schrijven en vooral communiceren. Spelen met taal. Daar wilde ik iets mee gaan doen. Ik startte met de letterenopleiding Algemene Cultuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit was als thuiskomen. Ik dook in de wereld van de wereldliteratuur en genoot van de prachtigste verhalen. Ik leerde de verhalen te doorgronden en te analyseren.  Mijn gedachtes te ordenen en om te zetten in teksten: naar artikelen, essays en recensies voor mijn lezers.

Maar vooral leerde ik dat verhalen overal zijn. Verhalen helpen ons om betekenis te vinden, betekenis te geven en om ons te verbinden. Met onszelf en met de ander. Iedereen heeft een verhaal. En als we interesse in elkaar tonen en elkaar vragen stellen, ontdekken we dat we meer delen dan dat we verschillen. Omdat we mens zijn. 

Zonder het te beseffen was daar toen al het zaadje geplant voor mijn latere passie: menselijke communicatie en human marketing.

Groeien in en naar menselijke communicatie en marketing

Na mijn studie ben ik met communicatie en marketing begonnen in verschillende functies. Ik leerde op een andere manier schrijven: denk aan blogs, whitepapers, webteksten, persberichten, artikelen, socials, flyers, brochures etc. Later heb ik nog NIMA Communicatie B diploma behaald. Inmiddels werk ik bijna 20 jaar in het vakgebied. In verschillende sectoren: in het bedrijfsleven, de media, de cultuursector en bij de overheid.

Als senior communicatieprofessional met marketingervaring heb ik diverse rollen vervuld: adviseur, coördinator, projectleider, (eind)redacteur, schrijfster, marketing & communicatie specialist en webredacteur. Mijn ervaring is breed: denk aan merkstrategie, arbeidsmarktcommunicatie, digitale communicatie, digitale toegankelijkheid, evenementencommunicatie, interne communicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie. 

Ontwikkeling visie

Waar ik ook mee bezig ben, de rode lijn is en blijft voor mij menselijkheid + verhalen. Het verdiepen in de ander. Mijn tijd als senior communicatie (en marketing) professional bij Profile Dynamics heeft mij als mens en als werknemer extra gestimuleerd om dit pad verder uit te zetten en verder te ontwikkelen.

Ik heb mij bij deze organisatie die zich inzet om te laten zien hoe mensen vleugels kunnen krijgen en zij zich optimaal uitgedaagd voelen om hun werk en organisatie tot grote hoogte te brengen, jarenlang verdiept in intrinsieke motivatie, persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, organisatieontwikkeling en competentiemanagement. Ook begon ik in die periode te schrijven voor Frankwatching en schreef ik naast artikelen over marketing- en communicatiestrategie ook  recensies over managementboeken (rode lijnen: mensgericht leiderschap & empathie op de werkvloer).

Dit pakte en inspireerde mij als mens en als werknemer en sloot aan op het mij al bekende werken met menselijke verhalen.

Het droeg bij aan de verdere ontwikkeling van mijn visie op menselijke communicatie en menselijke marketing. Wat dit voor mij betekent:

  • je communiceert met mensen (vanuit H2H: human to human in plaats van B2B of B2C), die behoeftes hebben, die allemaal eigen verhalen hebben;
  • hoewel we verschillend zijn, delen we als mens juist ook veel: onze basisbehoeftes: mogen zijn wie we zijn en dusdanig erkend en geaccepteerd worden. Het is fijn als we aangesproken worden op een manier die aansluit bij wie we zijn;
  • we hoeven niet met iedereen te verbinden. Juist niet. Focus. Zet in op kwaliteit. Keuzes maken en afstemmen is belangrijk. Niet iedereen hoeft jouw lezer of jouw klant te zijn. Weet op wie jij je richt. Verdiep je in de ander. Hiervoor is menselijk contact belangrijk (echte gesprekken), maar je kunt daarnaast ook op andere manieren aan informatie komen (feedback, onderzoeken over doelgroepen etc.). Het gaat om een slimme combinatie. Dat is maatwerk.

Een open, nieuwsgierige houding hebben naar de ander is belangrijk. Dat is een uitnodiging om te verbinden. Dit is niet zweverig of heel gevoelig: het is menselijk. Het gaat om durven door te dringen tot de essentie. En daarmee gaan werken.

En dat zet ik in om slim, strategisch en doelgericht te werken en echt samen te kunnen bouwen en (door)ontwikkelen. Op een heldere en concrete manier. Dat doen we samen.

Ik werk daarvoor met mijn eigen methode. Ik werk bijvoorbeeld met interviews, onderzoek (data qua cijfers + andere informatie uit bronnen) & storytelling. AI gebruik ik als ondersteuning. 

Wat ik nu doe. En wat ik voor jou kan betekenen

Ik doe diverse klussen waar je meer over leest op deze site. En daarnaast werk ik als communicatieadviseur bij de overheid.

Communicatie en marketing

Meer over mijn loopbaan (communicatie & marketing) weten? Check mijn LinkedIn. En neem contact met mij op als je vragen of interesse hebt. Ben je nieuwsgierig naar artikelen die ik schrijf over communicatie en marketing? Lees meer op deze pagina.

Schrijver, inspirator en verhalenverteller

Daarnaast blijf ik schrijven: denk aan recensies en artikelen voor platformen zoals Frankwatching, artikelen en verhalen (zoals deze over familiegeschiedenis en  stamboomonderzoek). 

Laten we contact hebben

Wat is jouw verhaal?

Ik ben benieuwd. 

  • info@elisabeth-hoffs.nl
  • 06 - 24 87 85 26

©2025 Elisabeth Hoffs | WordPress Theme by SuperbThemes